Forum COLTMANIA.PL Strona Główna

[CA0]Wymiana elastycznych przewodów hamulcowych-tutorial

 
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum COLTMANIA.PL Strona Główna -> TECHNICZNE / ZRÓB TO SAM
Autor Wiadomość
Kondzio
Starszy COLTMANIAK
Starszy COLTMANIAK


Dołączył: 21 Cze 2008
Posty: 170
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 6 razy
Ostrzeżeń: 0/7
Skąd: Czechowice-Dziedzice
Płeć: Mężczyzna

PostWysłany: 2009.05.16 19:16:07    Temat postu: [CA0]Wymiana elastycznych przewodów hamulcowych-tutorial

Jeśli elastyczne przewody hamulcowe z przodu nie były jeszcze w naszym autku wymieniane warto to zrobić-to w końcu bezpieczeństwo.
W razie gdyby jednak już doszło do uszkodzenia instrukcja też się przyda:)

Przede wszystkim jeśli jest to pierwsza wymiana to wymieniamy w obu kołach, bo za niedługo może się okazać że z po tej, która nie została wymieniona stanie się to samo. Przy samej wymianie trzeba też uważać, aby płyn hamulcowy nie miał styczności z lakierem, bo przegryzie go do gołej blachy.

1. ściągamy koło
2. odkręcamy nakrętkę przy hamulcu. może ściec trochę płynu
3. ściągamy uchwyty w jakich trzyma się przewód
4. ściągamy przewód z hamulca (może być lekko zapieczony, trzeba go rozruszać i podważyć np. śrubokrętem.
5. teraz w sumie najtrudniejsze. trzeba odkręcić przewód elastyczny od miedzianego. Na miedzianym jest jakby nakrętka na elastyczny, najczęściej mocno pordzewiała i zapieczona. Przydadzą się dobre kleszcze, żeby trzymać przewód elastyczny (lub klucz) i drugie żeby odkręcić nakrętkę (u mnie nakrętki nie dało się odkręcić kluczem-objeżdżał). Jeśli dobrze pamiętam odkręcać trzeba w lewo. Przewód ściągnięty Smile

6. teraz mogą zacząć się małe klocki bo zapewne przewód jest nieco inny niż poprzedni. Przede wszystkim bolec przy pierścieniu pewnie będzie za długi. Trzeba go spiłować, najlepiej według starego przewodu. Pewnie nie będzie też w środku pierścienia kanalika(tak jak w starym)-tym się nie przejmujemy, hamulec będzie działał poprawnie. Może też być problem ze sprężyną osłaniającą albo z długością przewodu ale łątwo można sobie z tym poradzić przy montażu. Układamy ciaśniej i wszystko będzie ok.
7. najpierw zakręcamy przewód elastyczny do miedzianego
8. przymocuj przewód elastyczny w uchwytach
9. zakładamy pierścień na hamulec i zakręcamy śrubę
10. zaokrąglamy łuki przewodu tak żeby zginał się z łatwością
11. zakładamy z powrotem koło
12. z drugiej strony robimy analogicznie, z tym że na razie nie zakładamy koła. Jeśli wymieniamy także z tyłu schemat jest taki sam.

13. musimy znaleźć jakiś krótki wężyk/rurkę niedużej średnicy. odkręcamy zaworek odpowietrzający na hamulcu, nakładamy na niego rurkę i kierujemy ją do jakiegoś pojemniczka Smile
14. odkręcamy korek od zbiorniczka z płynem hamulcowym. można zacząć wlewać płyn, tylko ostrożnie(pamiętamy o lakierze!). Powinno wejść ok. 300-350ml, bo z tyłu płyn ciągle jest w przewodach
15. jak w wężyku pojawi się płyn przykręcamy zaworek ale nie dokręcamy całkowicie, zbiorniczek pozostawiamy odkręcony. Naciskamy hamulec aż wpadnie w podłogę, po czym dolewamy płynu do zbiorniczka (trzeba pilnować żeby płynu w zbiorniczku nie brakło, bo w przeciwnym wypadku układ znowu się zapowietrzy) i czekamy aż z wężyka po prostu popłynie płyn i nie będzie już przerw ani baniek powietrza (przyda się druga osoba)
16. zakręcamy zaworek i zakładamy koło
17. z drugim kołem analogicznie
18. można powtórzyć kilka razy, u mnie wystarczyło po 2 na koło

Z tyłu nie trzeba odpowietrzać jeśli przewody nie były wymieniane (i raczej nie ma takiej konieczności-tylne przewody elastyczne raczej zbytnio się nie poruszają więc nie popękają na zgięciach tak jak te z przodu. Jednak jeśli układ wciąż jest źle odpowietrzony lub chcemy mieć nowy płyn w całym układzie(chociaż i tak wymiesza się z nowym o czym niżej) należy zająć się także tyłem.
Wtedy schemat odpowietrzania wygląda tak:
[link widoczny dla zalogowanych]

Jeśli mamy ABS'y odpowietrzamy układ na pracującym silniku.

Trochę o płynach z AutoŚwiata i nie tylko Wink

- Płyn hamulcowy trzeba wymieniać co 2 lata lub 40 tys. km, chyba że producent auta ma inne zalecenia .
- Płyn klasy DOT 4 jest lepszy od płynów R3 i DOT 3, a DOT 5.1 jest lepszy niż DOT 4. Płyny o wyższych specyfikacjach można stosować także w starszych autach. Płyny te różnią się po prostu temperaturą wrzenia-wiadomo-im wyższa temperatura wrzenia tym lepiej i tym bezpieczniej.
- Jakość płynu w zbiorniczku w przybliżeniu da się sprawdzić w warsztacie. Jednak pozytywny wynik nie gwarantuje, że płyn w całym układzie jest w dobrym stanie.
- Nie rzadziej niż na każdym przeglądzie należy sprawdzać poziom płynu. Ubytków nie trzeba uzupełniać identycznym płynem, bo są one mieszalne: dowolnej marki płyny klasy DOT 3, DOT 4 i DOT 5.1 można mieszać. Nie wolno z nimi mieszać płynów klasy DOT 5(ponieważ robione są na bazie silikonów), ale występują one bardzo rzadko.


Post został pochwalony 0 razy

Ostatnio zmieniony przez Kondzio dnia 2009.05.16 19:31:15, w całości zmieniany 1 raz
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Wyświetl posty z ostatnich:    Zobacz poprzedni temat : Zobacz następny temat  
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum COLTMANIA.PL Strona Główna -> TECHNICZNE / ZRÓB TO SAM Wszystkie czasy w strefie EET (Europa)
Strona 1 z 1

 
Skocz do:  
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach

fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Regulamin