Forum COLTMANIA.PL Strona Główna

Społeczny monitoring cen paliw - cenapaliw.pl

 
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum COLTMANIA.PL Strona Główna -> JAZDA POLSKA / EKSPLOATACJA
Czy znałeś wcześniej stronę Cenapaliw.pl?

tak
33%
 33%  [ 7 ]
nie
66%
 66%  [ 14 ]
Wszystkich Głosów : 21

Autor Wiadomość
Jakuza
Prawdziwy COLTMANIAK
Prawdziwy COLTMANIAK


Dołączył: 25 Sie 2008
Posty: 313
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/7
Skąd: Warszawa
Płeć: Mężczyzna

PostWysłany: 2008.12.12 17:56:14    Temat postu: Społeczny monitoring cen paliw - cenapaliw.pl

Bardzo spodobał mi się serwis [link widoczny dla zalogowanych].
Postanowiłem zainteresować Was nim gdyż jest to serwis niekomercyjny o bardzo słusznej idei tańszego paliwa.

Cytat:

Cenypaliw.pl zainicjowali Michaela Crona i Róża Myśliwy po olbrzymim sukcesie jaki osiągnęła szwedzka wersja strony - Bensinpriser.nu - stając się jedną z najpopularniejszych w swojej dziedzinie stron w Szwecji i na której dziennie publikowanych jest setki nowych, uaktualnionych informacji o cenach paliw.

W jakim celu powstał portal Bensinpriser.nu?
Dzięki temu, że szwedzka wersja naszej strony cieszy się wielkim powodzeniem tysiące szwedzkich kierowców mogły zaoszczędzić dużo pieniędzy. Szwedzka wersja powstała w sierpniu 2005. Początkowo strona miała charakter forum, na którym były wymieniane ceny paliw. Sądzimy, że poprzez tego typu strony możemy wpływać na stacje benzynowe. Jeżeli jedna stacja ma niższe ceny, inni będą zmuszani do dostosowywania się do niższej stawki, aby zachować konkurencyjność. Dajemy kierowcom możliwość wyboru jak najtańszych stacji.

Czy ta strona rzeczywiście spełnia swoją funkcję?
Tak, lecz to wymaga aby goście powiadamiali nas o cenach jakie są na stacjach. Ceny nie mogą być wprowadzane w inny sposób niż poprzez podanie cen aktualnych na danej stacji. Aby strona zachowała swoją aktualność istotne jest powiadamianie o każdej cenie paliwa, którą zaobserwujecie. W ten sposób razem pomagamy sobie wzajemnie - każdy z nas chce przecież kupować tanie paliwo.

Dlaczego miałbym powiadamiać o cenach? Ktoś inny może to robić.
Przez powiadamianie o cenach wywieracie nacisk na stacje. W ten sposób stwarzacie warunki do wojny cenowej. Jeżeli chcecie mieć tanie paliwo musicie stworzyć odpowiedznie warunki do obniżki cen, a powiadamianie wszystkich o aktualnych cenach paliwa jest jednym ze sposobów na osiągnięcie tego celu. Im więcej z Was informuje o cenach, tym więcej mamy aktualnych danych i łatwiej jest Wam wybierać stacje z najniższą ceną paliwa, a to z kolei prowadzi do walki stacji o klienta i do obniżania cen.

Czy mogę rzeczywiście wierzyć w publikowane informacje o cenach?
I tak i nie. Jest to spowodowane faktem, iż to goście serwisu uaktualniają ceny. Nie można być nigdy pewnym w 100%, że dana cena jest poprawna. Mamy automatyczny system, który powiadamia nas o podejrzanych cenach. Jeżeli znajdziecie niewłaściwą cenę będziemy wdzięczni za jej poprawienie.

-----------------------------------------------------------
ps. Według dzisiejszego raportu E95 spadła poniżej magicznej granicy 3PLN. Czyż to nie piękne? Zachęcam do monitorowania swoich stacji oraz aktualizowania strony cenapaliw.pl - dla wspólnego dobra Wink


Post został pochwalony 0 razy

Ostatnio zmieniony przez Jakuza dnia 2008.12.12 17:57:05, w całości zmieniany 1 raz
Powrót do góry
Zobacz profil autora
rafamalk
GTi power


Dołączył: 02 Wrz 2007
Posty: 3863
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 34 razy
Ostrzeżeń: 0/7
Skąd: Olsztyn
Płeć: Mężczyzna

PostWysłany: 2008.12.12 18:11:11    Temat postu:

Strona jest ciekawa, bo widać jaka jest cena paliwa w zależności od rejonu kraju, ale powtórzę po raz wtóry, że:

Ponad 60% ceny paliwa to róznej maści podatki ukryte, które plądrują kieszenie polskim kierowcom, które wcale nie spełniają swojej roli i przez które cena paliwa jest nadal wysoka.

Dla porównania podam tylko, że aktualnie w USA, można kupić litr paliwa za 1zł-1,40zł, a gdy cena dochodzi do 2zł za litr amerykanie chwytają się z niedowierzaniem za głowy.


Post został pochwalony 0 razy

Ostatnio zmieniony przez rafamalk dnia 2008.12.12 18:17:51, w całości zmieniany 1 raz
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Jakuza
Prawdziwy COLTMANIAK
Prawdziwy COLTMANIAK


Dołączył: 25 Sie 2008
Posty: 313
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/7
Skąd: Warszawa
Płeć: Mężczyzna

PostWysłany: 2008.12.12 18:13:05    Temat postu:

Smutna prawda.

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
MitsuMan
100%-towy COLTMANIAK
100%-towy COLTMANIAK


Dołączył: 11 Sie 2007
Posty: 610
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 3 razy
Ostrzeżeń: 0/7
Skąd: BeMoWo

PostWysłany: 2008.12.16 11:06:51    Temat postu:

to jest Polska nie elegancja Francja Laughing My jesteśmy w Europie więc nie porównywałbym tego z Hammeryką ale z którymś z naszych europejskich sąsiadów

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
zombie
Nawiedzony COLTMANIAK ;)
Nawiedzony COLTMANIAK ;)


Dołączył: 15 Lip 2008
Posty: 1592
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 3 razy
Ostrzeżeń: 0/7
Skąd: Lublin
Płeć: Mężczyzna

PostWysłany: 2008.12.16 11:37:35    Temat postu:

3,39 przed chwila:)

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
zombie
Nawiedzony COLTMANIAK ;)
Nawiedzony COLTMANIAK ;)


Dołączył: 15 Lip 2008
Posty: 1592
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 3 razy
Ostrzeżeń: 0/7
Skąd: Lublin
Płeć: Mężczyzna

PostWysłany: 2008.12.17 13:11:13    Temat postu:

MitsuMan napisał:
oczywiście że gdyby z poszczególnych stanów utworzyć kraje, ceny by wzrosły nie tylko paliw. Mniejsza gospodarka= większe podatki. W jedności siła. Gdyby nie Unia Europejska ceny paliw zapewne byłyby jeszcze większe niż teraz. Poza tym Stany mają źródła ropy u siebie a my nie, musimy sprowadzać więc to tez ma wpływ. A nie tylko to że to są Stany i tam są tacy mądrzy ludzie i dzięki temu mają to co mają. W stanach jest bardzo dużo tłumoków, i żeby nie to że mają ziemię bogatą w surowce byli by drugą Afryką.


ameryka ma zloza owszem, ale ich nie eksploatuje, bo czeka az sie nam wacha skonczy, i wtedy zaczna..
nie lubie tego narodu.. walsnie za takie poje***e myslenie

wiekszosc ropy u nich pochodzi z eksportu


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Jakuza
Prawdziwy COLTMANIAK
Prawdziwy COLTMANIAK


Dołączył: 25 Sie 2008
Posty: 313
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/7
Skąd: Warszawa
Płeć: Mężczyzna

PostWysłany: 2009.01.02 13:48:26    Temat postu:

Dziś w Onecie pojawił się ciekawy artykuł. Żeby zaoszczędzić czas na szukanie wklejam go tu w całości:

Cytat:
Jest coraz gorzej. Dwa razy więcej stacji benzynowych niż w roku 2007 sprzedaje "chrzczone paliwa" – podaje Gazeta Prawna.
ck, Gazeta Prawna, Gazeta Podatkowa, Mojeauto.pl, UOKiK/ 2009-01-02 08:00

Sytuacja jest alarmująca - twierdzą przedstawiciele Inspekcji Handlowej. W okresie od stycznia do listopada 2008 roku, na 1786 skontrolowanych stacji benzynowych wykryto 143 przypadki łamania prawa. Sytuacją zajął się również Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów, który zlecił dodatkowe ekspertyzy w celu wyjaśnienia problemu.

Najwięcej nieprawidłowości wykryto w województwie świętokrzyskim oraz na Warmii i Mazurach. Niestety nie lepiej jest również w Wielkopolsce i woj. kujawsko-pomorskim.

Najlepiej jest na stacjach lubelskich, dolnośląskich i łódzkich.

Dużo lepiej jest z autogazem. Najgorszy spotkać możemy na Podkarpaciu a najlepszy oferują stacje warmińsko-mazurskie.
Więcej w "Gazecie Prawnej"

Problemy związane z "ochrzczonym" paliwem
Co począć, gdy "chrzczone" paliwo znalazło się już w baku? W pierwszej kolejności powinniśmy wrócić na stację, aby złożyć reklamację. Robiąc to powinniśmy powołać się na niezgodność towaru (w tym przypadku - paliwa) z umową. Przy składaniu reklamacji nie obejdzie się bez okazania paragonu czy faktury. Dlatego wyjeżdżając ze stacji warto taki dokument schować do portfela.

Niespełniające norm paliwo może doprowadzić do poważnego uszkodzenia samochodu. W takiej sytuacji możemy zażądać od stacji naprawienia szkody. Zanim zdecydujemy się na taki krok, uzyskajmy wcześniej ekspertyzę rzeczoznawcy, która potwierdzi nasze podejrzenia co do przyczyny uszkodzenia.

Powodów, dla których paliwo nie spełnia wymaganych norm, może być wiele. Tylko część z nich wynika z nieuczciwości niektórych sprzedawców czy pośredników. Dlatego też, gdy nabieramy podejrzeń co do jakości paliwa, nie musi to oznaczać, że było ono "chrzczone". Nie zaszkodzi jednak, aby o naszych podejrzeniach powiadomić Inspekcję Handlową.

Oszukują na superpaliwach

"Z siarką czy bez?"
Jedną z podstawowych cech "superpaliw" jest to, że posiadają one zmniejszoną lub zredukowaną do zera zawartość siarki. Przynajmniej tak mówią reklamy. Jednak tego pierwszego można być bardziej pewnym. Jak wykazało wiele badań przeprowadzonych przez renomowanych audytorów, rzadko które paliwa posiadają zawartość siarki wskazującą dokładnie 0,0 mg/kg. Jednak samo zmniejszenie tego szkodliwego środka daje pewne korzyści, ale na pewno nie można go łączyć ze zwiększeniem osiągów. Taki rodzaj benzyny jest niezbędny dla sporej części nowoczesnych silników, szczególnie tych wyposażonych we wtrysk bezpośredni, aczkolwiek nawet w starszych modelach jego stosowanie odbije się pozytywnie. Jak wiadomo siarka przyspiesza procesy korozyjne. Wtryskiwacze paliwa po pewnym czasie zaczynają się zapychać, elementy takie jak pierścienie czy cylindry tracą swój pierwotny blask, układ wydechowy koroduje, a katalizator przestaje powoli spełniać swoje funkcje. Nadmiar siarki można stwierdzić po pokrytej rdzą końcówce układu wydechowego. Co prawda takie objawy "chorobowe" nie pojawiają się z dnia na dzień czy tygodnia na tydzień, ale po dłuższej eksploatacji skutecznie dają się we znaki. Ten element warto mieć na uwadze, gdy jeździmy którymś w nowoczesnych diesli opartych na "common-railu" lub benzyniakami typu FSI. W tej kwestii warto odżałować te kilkadziesiąt groszy na litrze, aby w przyszłości oszczędzić sobie wydatków na kapitałochłonne naprawy. Innym dodatkiem, jaki znajdzie się z pewnością w paliwie zalewanym właśnie do baku, jest dość duży udział specjalnie spreparowanych substancji czyszczących oraz uszlachetniaczy. To sprawia, że nawet jeśli w naszym silniku zdążyły się już zebrać osady, to istnieje duże prawdopodobieństwo, że część z nich zostanie skutecznie wypłukana. Oczywiście po długotrwałym stosowaniu lepszego paliwa. Podczas jazdy raczej tego nie odczujemy. Stan faktyczny będzie w stanie ocenić mechanik, w momencie kiedy rozłoży silnik w celu jakiejś naprawy.

Druga sprawa to kwestia ekologii. Siarka działa szkodliwie nie tylko na konstrukcję układu silnikowego w naszym samochodzie, ale także na przyrodę. Wątpliwe by to jakieś wyższe idee powodowały, że koncerny starają się ograniczać udział siarki w paliwie. Raczej coraz bardziej restrykcyjne normy zaczną za parę lat wymuszać na poważnie taką politykę, a teraz jest to tylko generalny sprawdzian. Reasumując, mniejsza ilość siarki, dłuższa trwałość silnika. Jednak tym słowom musimy dać bardzo duży kredyt zaufania, szczególnie gdy kupujemy nowy samochód. Mało kto z nas jeździ wystarczająco długo, by być w stanie wyeksploatować do końca silnik, tak by mieć porównanie jakby to było gdybyśmy zalewali do zbiornika zwykłe paliwo.

Wyższa liczba oktanowa = wyższa moc. Bzdura!
Wśród użytkowników samochodów od wielu lat żyje przekonanie o tym, jakoby paliwo o większej ilości oktanów miało skutecznie zwiększać moc maksymalną silnika. Tłumacząc pokrótce liczba oktanowa określa odporność paliwa na niekontrolowane spalanie detonacyjne. Im ten czynnik jest wyższy, tym spokojniej i bardziej równomiernie benzyna spala się w cylindrze. Jednak parametr ten powinien być dobrany odpowiednio do charakterystyki silnika.

W momencie gdy liczba oktanowa będzie za niska, paliwo będzie się spalać w momencie kiedy tłok nie zdąży jeszcze osiągnąć górnego położenia, przez co jego ruch jest hamowany. Tym zjawiskiem nazywamy właśnie słynne spalanie stukowe. Dochodzi wtedy to bardzo niebezpiecznych dla żywotności silnika obciążeń, a także spadku mocy. Jeśli do silnika dostosowanego do pracy na paliwie 95-oktanowym zalejemy benzynę 98- lub 100-oktanową, zauważymy co najwyżej, że jednostka pracuje nieco ciszej. Jeśli natomiast okaże się, że niesłusznie oczekiwane zwiększenie osiągów nastąpi, to znak że najprawdopodobniej mamy źle ustawiony zapłon. Nowoczesne silniki wyposażone w elektronicznie sterowany zapłon potrafią już dostosowywać swoje parametry do kaloryczności paliwa, opóźniając lub przyspieszając go, w zależności od potrzeby. Z drugiej strony, delikatny niedobór oktanów również nie powinien zaszkodzić. W praktyce paliwo wysokooktanowe nadaje się najbardziej do wyżyłowanych silników, w których występuje duży stopnień sprężania. Szybciej odczujemy różnicę w jakości paliwa w silnikach wysokoprężnych, jednak w bardzo delikatnym tego słowa znaczeniu. Opowieści o zwiększonej oszczędności paliwa można odstawić do lamusa, gdyż zatankowanie wysokooktanowej benzyny na pewno tego nie wspomoże. Dużo większe efekty da mniej agresywne naciskanie pedału akceleratora oraz wykorzystywanie podczas jazdy miejskiej tzw. hamowania silnikiem. Może wymaga to zmiany pewnych nawyków, ale na pewno wychodzi trochę taniej.

"Superoleje" napędowe są już wynalazkiem bardziej zaawansowanym technologicznie. Tak jak w przypadku benzyny odpowiednią własnością była liczba oktanowa, tak tutaj mamy do czynienia z liczbą cetanową. W normach obowiązujących w naszym kraju owa liczba ustalona jest na poziomie o wartości 49, poniżej której silniki diesla przestają pracować kulturalnie, co odznacza się zwiększonym hałasem a także obniżoną ekonomiką jazdy i generowaniu dużej ilości sadzy. Wzrost liczby cetanowej powyżej poziomu wynoszącego 50 poprawia skutecznie pracę silnika, który z większą łatwością wchodzi na obroty, pracuje równomiernie i spala optymalną ilość paliwa. Przy oleju napędowym wysokiej klasy możemy się spodziewać lekkiej poprawy osiągnięć silnika, w stosunku do standardowego, biorąc poprawkę na to iż zamkną się one w granicach 4 procent od normy ustanowionej przez producenta.

Lać oszczędnie czy oszczędzać silnik?
W momencie kiedy konstruowano większą część samochodów jeżdżących po naszym kraju, to konstruktorom nie śniły się jeszcze wtedy "superbenzyny", wobec czego większość z aut może doczekać swojej motoryzacyjnej emerytury bez konieczności tankowania ulepszonego paliwa. Co innego w przypadku nowoczesnych aut, których jednostki są niekiedy za bardzo wrażliwe na jakość cieczy tankowanej do ich zbiorników.

Dlatego też w takich przypadkach sprawdza się formuła "superpaliwa". Dla kogoś, komu koszta nie grają większej roli, dopłacenie 20 czy 30 groszy nie litrze nie zrujnuje raczej domowego budżetu, a kierowca przynajmniej będzie miał pewność, że tankuje wysokiej jakości paliwo, a samochód po kilku kilometrach nie stanie w szczerym polu. Nie ma chyba też sensu tworzyć czegoś w rodzaju rankingów produktów paliwowych. Jeśli każdy z producentów spełnia wymagane normy, to kwestia wyboru marki jest już naprawdę zadaniem drugoplanowym. Kary za nieodpowiednie paliwo
Za wytwarzanie, transportowanie, magazynowanie lub wprowadzanie do obrotu paliw ciekłych, biopaliw ciekłych, gazu skroplonego (LPG), sprężonego gazu ziemnego (CNG) lub lekkiego oleju opałowego niespełniających wymagań jakościowych ustawa przewiduje kary grzywny następującej wysokości:

* od 50 tys. do 500 tys. zł (lub karę pozbawienia wolności do lat 3)
* od 100 tys. do 1 mln zł lub karę pozbawienia wolności od 3 miesięcy do 5 lat, jeżeli paliwo stanowi mienie znacznej wartości
* od 10 tys. do 25 tys. zł w przypadku mniejszej wagi
* od 25 tys. do 250 tys. zł za działania nieumyślne

Ponadto zgodnie z ustawą o systemie monitorowania i kontrolowania jakości paliw przewiduje się następujące kary grzywny dla:

* rolnika wytwarzającego na własny użytek biopaliwa ciekłe niespełniające wymagań jakościowych określonych w ustawie;
* właściciela lub użytkownika wybranej floty wprowadzającego do obrotu biopaliwo ciekłe stosowane w tej flocie, stosującego bez zgłoszenia biopaliwo ciekłe niespełniające wymagań jakościowych, zaopatrującego wybraną flotę w biopaliwo ciekłe z dystrybutora nioznakowanego w sposób właściwy, nie wykonującego obowiązku informowania Prezesa UOKiK o zmianie danych zawartych w zgłoszeniu;
* przedsiębiorcy prowadzącego działalność gospodarczą w zakresie wytwarzania, magazynowania lub wprowadzania do obrotu biopaliw ciekłych, przeznaczonych dla wybranych flot magazynującego biopaliwo w zbiorniku nieoznakowanym w sposób określony w ustawie;
* stosującego ciężki olej opałowy niespełniający wymagań jakościowych; stosującego olej do silników statków żeglugi śródlądowej niespełniający wymagań jakościowych.

Próbki paliwa
W próbach paliwa badane są wszystkie lub niektóre parametry określone w przepisach prawa. Zarządzający systemem monitorowania i kontrolowania jakości paliw określa minimalne liczby przedsiębiorców podlegających kontroli. Jednak podjęcie kontroli możliwe jest także w przypadku uzyskania informacji o niewłaściwej jakości paliw lub zaistnienia okoliczności wskazujących na możliwość wystąpienia niewłaściwej jakości paliw (w praktyce oznacza to skargi kierowców, informacje z Policji i CBŚ, wyniki poprzednich kontroli).

Istotną zmianą w porównaniu z poprzednio obowiązującą ustawą o systemie monitorowania i kontrolowania jakości paliw ciekłych i biopaliw ciekłych jest to, że Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów lub Główny Inspektor Inspekcji Handlowej niezwłocznie wyznacza do kontroli dostawcę tego przedsiębiorcy, u którego stwierdzono paliwo niewłaściwej jakości. W przypadku braku stacjonarnego zbiornika paliwa, Inspekcja Handlowa podejmuje czynności kontrolne w celu ustalenia innego przedsiębiorcy, od którego pochodzi zakwestionowane paliwo a posiadającego stacjonarny zbiornik.

Badania prób paliw pobieranych podczas kontroli są wykonywane przez laboratoria posiadające certyfikaty akredytacyjne wydane przez Polskie Centrum Akredytacji. Kontrola jakości paliw przebiega w dwóch okresach monitorowania: od 1 maja do 30 września (okres letni) oraz od 1 października do 30 kwietnia (okres zimowy).Jak i po co sprawdzane są paliwa?
System monitorowania i kontrolowania jakości paliw ciekłych i biopaliw ciekłych funkcjonuje od 1 maja 2004 r. Głównym celem jego utworzenia było umożliwienie wywiązania się przez Polskę z obowiązków wynikających z członkostwa w Unii Europejskiej (określonych w Dyrektywie 98/70/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z 13 października 1998 r. w sprawie jakości benzyny i olejów napędowych zmienionej Dyrektywą 2003/17/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z 3 marca 2003 r.)

Obowiązki te polegają na monitorowaniu jakości paliw ciekłych wprowadzonych do obrotu oraz sporządzaniu raportu dla Komisji Europejskiej przedstawiającego wyniki dotyczące jakości paliwa na rynku. Przy okazji konstruowania systemu wzięto pod uwagę specyfikę polskiego rynku paliwowego i wprowadzono rozwiązania umożliwiające podejmowanie kontroli nie tylko na podstawie czynników statystycznych, ale także na podstawie wszelkich informacji o paliwie złej jakości. System ma więc realizować także inny cel, jakim jest dążenie do eliminowania i przeciwdziałania wprowadzaniu do obrotu paliw niespełniających wymagań jakościowych określonych w przepisach prawnych.

Z uwagi na dwojaki charakter celów system został podzielony na dwie części: "europejską" i "krajową", które różnią się między sobą kilkoma kryteriami (rodzajem kontrolowanych podmiotów, sposobem wybierania/losowania podmiotów do kontroli, ilością parametrów podlegających badaniu).

Od 1 stycznia 2007 r. podstawę prawną funkcjonowania systemu stanowi ustawa z 25 sierpnia 2006 r. o systemie monitorowania i kontrolowania jakości paliw. Zadania związane z zarządzaniem systemem realizowane są przez Prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów, a kontrola jakości paliw prowadzona jest przez Inspekcję Handlową. Nowa regulacja w znacznym stopniu zakłada rozszerzenie i zmianę systemu w odniesieniu do poprzedniej ustawy z dnia 23 stycznia 2004 r. Po raz pierwszy kontrola jakości paliw jest prowadzona na tak szeroką skalę. Kontrolowany jest cały łańcuch dystrybucyjny paliwa – od stacji paliwowej poprzez hurtownie i bazy paliwowe aż do producenta paliwa, kontroli poddane są wszystkie, dostępne na rynku, gatunki paliw.

Ustawa o systemie monitorowania i kontrolowania jakości paliw realizuje następujące cele:

* ochrona środowiska naturalnego,
* ochrona zdrowia ludzi,
* bezpieczeństwo użytkowników pojazdów,
* ochrona interesów ekonomicznych konsumentów,
* przeciwdziałanie wprowadzania do obrotu paliw niespełniających wymagań jakościowych.Kontrola jakości paliw ciekłych prowadzona jest w dwóch zakresach:
* w ramach europejskiej części systemu, której celem jest monitorowanie pod względem statystycznym jakości paliw;
* w ramach krajowej części systemu, której celem jest przeciwdziałanie transportowaniu, magazynowaniu, wprowadzaniu do obrotu, a także gromadzeniu w stacjach zakładowych paliw, które nie spełniają wymagań jakościowych określonych w przepisach prawa.
* W ramach europejskiej części systemu kontrolowane są benzyny (bezołowiowa 95 oraz 9Cool, olej napędowy oraz biopaliwa ciekłe dostępne na stacjach paliwowych i zakładowych. W próbach benzyn i oleju napędowego badane są wszystkie parametry, które mają wpływ na środowisko naturalne (określone w Dyrektywie 98/70/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z 13 października 1998 r. w sprawie jakości benzyn i olejów napędowych zmienionej dyrektywą 2003/17/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z 3 marca 2003 r.). Stacje przeznaczone do kontroli wybierane są losowo (system komputerowy).
* W krajowej części systemu kontrolą objęte są następujące gatunki paliw:
- benzyny (bezołowiowa 95 oraz 9Cool,
- olej napędowy,
- biopaliwa ciekłe,
- gaz skroplony (LPG),
- sprężony gaz ziemny (CNG),
- lekki olej opałowy.

Kontrolowani są następujący przedsiębiorcy:

* producenci paliw,
* przedsiębiorcy magazynujący paliwa,
* przedsiębiorcy wykonujący działalność gospodarczą w zakresie transportowania paliw (na wniosek Policji oraz w toku czynności prowadzonych przez Policję),
* właściciele i użytkownicy wybranych flot pojazdów,
* rolnicy wytwarzający biopaliwa ciekłe na własny użytek,
* hurtownie paliw,
* stacje paliwowe i zakładowe, w których kontrolowane są paliwa ciekłe, biopaliwa ciekłe, gaz skroplony (LPG) oraz sprężony gaz ziemny (CNG),
* przedsiębiorcy wprowadzający do obrotu lekki olej opałowy.


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Wyświetl posty z ostatnich:    Zobacz poprzedni temat : Zobacz następny temat  
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum COLTMANIA.PL Strona Główna -> JAZDA POLSKA / EKSPLOATACJA Wszystkie czasy w strefie EET (Europa)
Strona 1 z 1

 
Skocz do:  
Możesz pisać nowe tematy
Możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach

fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Regulamin